5 tips til succes med åbningen af pizzeria, restaurant eller café
Key takeaways:
- Sørg for meget lave åbningstilbud
- Lav lokal kampagne på Facebook eller Instagram
- Deltag i events for din by eller lav dit eget
- Tilbyd rabat til tilbagevendende kunder
- Opret en bestillingsside så dine kunder nemt kan bestille
Når du åbner et nyt spisested, er det altafgørende at skabe kendskab til det og sørge for, at der kommer kunder i butikken. Det kan gøres på flere måder, og vi anbefaler at benytte flere af de forslag, vi kommer med herunder for at opnå den største chance for succes.
1: Sørg for meget lave åbningstilbud
Når du åbner et nyt spisested, handler det om at tiltrække så mange kunder som muligt. Du vil gerne have dem til at smage din mad, så de får lyst til at komme igen. For at engagere kunderne til at vælge din restaurant er du nødsaget til at lave nogle rigtig skarpe åbningstilbud. Her er det ikke så vigtigt, at du tjener penge på dette tilbud, det gør du på alt det andet mad, men det er meget vigtigt at få folk til at besøge dig.
Det er svært at lokke folk til, der ikke kender dig. Derfor er du nødt til at lokke med noget, der ikke er til at sige nej til. Et rigtig billigt åbningstid er derfor måden at få folk til at komme forbi, smage din mad og forhåbentlig få dem til at komme tilbage igen på den måde.
Det koster penge i starten at blive en populær restaurant, men det vil give pote i det lange løb.
2: Lav lokal kampagne på Facebook eller Instagram
Dine kunder er helt sikkert på sociale medier. Derfor er det vigtigt, at du gør opmærksom på dig selv – specielt på Facebook og Instagram – men Snapchat og TikTok kan også være en god idé.
Start med at lave annoncer på Facebook og Instagram. Annoncerne kan handle om dit åbningstilbud, og så sætter du målgruppen til at bo i den by, hvor din nye restaurant ligger. På den måde gør du folk i lokalområdet opmærksomme på, at du åbner, samt fortælle dem hvilken dag de skal komme for det gode tilbud.
Lav gerne Facebook og Instagram opslag med billeder og videoer af din mad, restaurant og personale. Det kan også være en fordel at lave en begivenhed og invitere alle dine Facebook venner til din åbningsdag. På den måde gør du igen opmærksom på dig selv.
Til sidst er det vigtigt at blive ved med Facebook og Instagram opslag. Det er vigtigt at engagere dine følgere, og det gør du bedst ved løbende at opdatere med tilbud og lave konkurrencer. Jo mere “larm” du laver på de sociale medier, jo mere bliver dine potentielle kunder opmærksomme på dig.
3: Deltag i events for din by eller lav dit eget
Det er vigtigt, at du engagerer dig i din by. Kun sådan får folk øjnene op for dig, og så får de også lyst til at støtte dig. Er der en byfest? Tilbyd at lave maden eller stå der med en madbod og sælg til specialpriser.
Du kan også lave dit eget event. Måske i samarbejde med andre lokale virksomheder, hvor du står for maden til eventet. Eller lokale foreninger eller virksomheder får en god pris, hvis de holder deres møder hos dig eller bestiller mad ud til deres adresse.
4: Tilbyd rabat til tilbagevendende kunder
Det tager som regel mere end ét besøg på et spisested, før folk vælger at komme forbi fast. Derfor kan det give en bedre opstart, hvis du deler et lille visitkort ud, der giver f.eks. 20 % rabat på næste bestilling. På den måde er du næsten sikker på, at de kommer igen.
Giver du kunden noget, vil de også give dig noget. Og i håbet om, at du måske har et tilbud igen en dag, og hvis din mad er god, så vil kunden højst sandsynligt vende tilbage og støtte dig igen.
Dog skal det siges, at det allervigtigste for at få og bibeholde loyale kunder, er både god mad og god kundeservice. Så sørg altid for, at dit personale repræsenterer din restaurant på bedste vis, har et smil på læben og glædeligt hjælper kunden.
5: Opret en bestillingsside så dine kunder nemt kan bestille
Det allervigtigste er, at dine kunder nemt kan få et overblik over dine retter og nemt kan bestille maden hos dig. Derfor skal du helst tilbyde flere måder at bestille på:
- Telefon
- Restauranten
- Bestillingsside (online menukort)
Kunderne skal kunne ringe til dig, hvis det er sådan, de bedst kan lide at bestille. Derfor skal du sørge for, at din restaurant har en telefon, hvor der altid er en, der kan tage imod bestillinger.
Det skal altid være muligt at komme ind i butikken og bestille. Derfor skal du altid have en medarbejder klar bag disken til at tage imod bestillingen. Det kan være den samme, der tager telefonen også.
En online bestillingsside er altid en god idé. Flere og flere bestiller online i dag, da det er nemmest og hurtigst uden forstyrrelser. Derfor er det vigtigt med en bestillingsside, der giver et overblik over hele dit menukort, og hvorpå kunden nemt kan bestille og betale online. Her foreslår vi selvfølgelig vores eget bestillingssystem Mad Til Mig, hvor du får det laveste gebyr pr. ordre og 0 kr. i opstart kan få en ny bestillingsside til dine kunder.